Zo maak je een cookiebanner die klopt: voor je bezoekers en de wet

Een cookiebanner is meer dan een formaliteit. Het is een kans om vertrouwen te winnen. In deze blog lees je wat wel en niet mag en hoe je dat eerlijk en slim aanpakt.

Cookies: handig, maar niet onschuldig

Wie een website bezoekt, krijgt bijna altijd een cookiebanner te zien. Soms helder, soms vaag of zelfs misleidend. En dat is niet zonder gevolgen. Want cookies verzamelen vaak persoonsgegevens, en daar horen duidelijke regels bij.

Bij Impact Verbond versterken we de impact van organisaties die bijdragen aan een socialere, duurzamere en ethisch verantwoorde wereld. Dat begint met een heldere boodschap, maar ook met eerlijke technologie. Wie privacy zegt, zegt transparantie. En precies daar gaat het bij veel cookiebanners mis. Ze sturen je zonder duidelijke uitleg richting “akkoord” en maken weigeren onnodig lastig. Dat schaadt het vertrouwen van bezoekers en kan je bovendien op een boete komen te staan van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Hoog tijd dus om je cookiebanner niet alleen wettelijk in orde te maken, maar ook te laten aansluiten bij wie je bent als organisatie.

Wat mag wel, wat mag niet bij cookiebanners

Als je tracking cookies gebruikt, bijvoorbeeld voor Google Ads of retargeting, dan verwerk je persoonsgegevens. Dat mag alleen als je bezoeker daar vooraf expliciet mee instemt. Die toestemming moet:

  • Actief worden gegeven (dus geen vooraf aangevinkte vakjes)
  • Gebaseerd zijn op begrijpelijke informatie
  • Net zo makkelijk weer kunnen worden ingetrokken

Functionele cookies of beperkt analytische cookies, zoals anonieme bezoekersstatistieken, mag je soms gebruiken zonder toestemming. Maar ook dan ben je verplicht om je bezoekers goed te informeren over wat je doet en waarom.


Negen vuistregels voor een eerlijke cookiebanner

Deze principes, van de Autoriteit Persoonsgegevens, helpen je om een cookiebanner te maken die klopt met de wet en met je waarden:

  1. Wees duidelijk over welke gegevens je verwerkt en waarom. Benoem concreet wat je verzamelt, met welk doel, en met wie je data eventueel deelt.

  2. Zet geen vakjes vooraf aan. Je bezoeker moet zelf klikken om iets te activeren. Dat is pas echte toestemming.

  3. Gebruik gewone taal. Knoppen als “accepteren” en “weigeren” zijn duidelijk genoeg. Vermijd vaagheid of sturende termen.

  4. Laat alle keuzes zien op het eerste scherm. Accepteren en weigeren horen even makkelijk te vinden te zijn, zonder extra klikken.

  5. Verstop de ‘weigeren’-knop niet. Zorg dat die net zo zichtbaar is als de knop om alles te accepteren.

  6. Laat weigeren niet moeilijker zijn dan accepteren. Geen extra stappen nodig om “nee” te zeggen.

  7. Verstop de optie niet in een subtiele link. Maak weigeren net zo opvallend als accepteren. Geen grijze linkjes in de hoek.

  8. Wees duidelijk over hoe iemand zijn toestemming weer kan intrekken. Leg dit uit voordat iemand een keuze maakt, en bied een makkelijke manier om het later aan te passen.

  9. Gebruik niet tegelijk toestemming en gerechtvaardigd belang voor hetzelfde doel. Dat is verwarrend en juridisch onhoudbaar.

Koekiemonster die koekjes eet

Geen cookiebanner, hoe zit dat?

Wij gebruiken zelf helemaal geen cookiebanner. Wij plaatsen namelijk geen cookies die niet noodzakelijk zijn. Onze website maakt gebruik van Matomo Analytics zonder cookies. Zo verzamelen we anonieme statistieken, zonder je te volgen. Ook gebruiken we geen tracking cookies. Je zult ons dus niet tegenkomen in je sociale media-tijdlijn met een retargeting advertentie. Wij meten niet om te sturen, maar om te begrijpen.

Ook een website zonder cookiebanner?

Dat kunnen wij voor je regelen. Met cookievrije analytics houd je grip op je data zonder in te leveren op privacy of gebruiksgemak. Wil je toch gebruik maken van tracking cookies, bijvoorbeeld voor retargeting of advertenties? Dan is een goede en transparante cookiebanner essentieel. Ook daar helpen we je graag bij. Dat kunnen wij voor je regelen. Met cookievrije analytics houd je grip op je data zonder in te leveren op privacy of gebruiksgemak. Wil je toch gebruik maken van tracking cookies, bijvoorbeeld voor retargeting of advertenties? Dan is een goede en transparante cookiebanner essentieel. Ook daar helpen we je graag bij. Lees verder op onze pagina over web analytics en ontdek welke trackingopties er zijn en wat het beste past bij jouw organisatie.

Impact Verbond - Gekleurde blokjes

Laten we kennismaken

Als je meer wilt weten of verder geholpen wilt worden, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te ondersteunen!

Logo van Google
4 reviews

Neem contact op via een manier die bij jou past.

Plan direct een afspraak

Selecteer een vrij tijdslot in de agenda en vul kort je gegevens in. We spreken elkaar snel!

Schrijf je nu in voor de trend-update

Meld je aan en ontvang maandelijks de nieuwste trends, tips en ontwikkelingen. Vul het formulier hieronder in en mis geen enkele update!

Koekiemonster die koekjes eet

Je bent uitgesloten van tracking

Je tracking is succesvol uitgeschakeld voor de komende twaalf maanden. Zo blijft onze data in tools als Matomo en Clarity zuiver. Na deze periode vervalt de uitsluiting automatisch. Daarna moet de uitsluiting opnieuw geactiveerd worden.

Logo van Impact Verbond - Diapositief - Negatief paars

Kladt gaat door als Impact Verbond

Impact Verbond is de nieuwe naam die onze vernieuwde visie en missie weerspiegelt. Met een breder dienstenaanbod helpen we duurzame, sociale en ethische bedrijven nog effectiever te groeien en positieve impact te maken.